Strona 6 z 6
Ćwiczenia logopedyczne
Osiągnięcie prawidłowego stanu mowy uwarunkowane jest określonymi dyspozycjami w funkcjonowaniu narządu słuchu i aparatu mowy. Zapewniają one prawidłowe rozumienie wypowiedzi słownych i ich tworzenie.
Aby zapewnić dzieciom prawidłowy rozwój prowadzone są:
Ćwiczenia słuchowe:
- ćwiczenia z wykorzystaniem bodźców niewerbalnych:
- uczą koncentrowania uwagi na sygnałach słuchowych i analizowania tego, co się słyszy,
- ćwiczenia słuchu fonematycznego:
- usprawniają umiejętność utożsamiania i różnicowania dźwięków mowy, dzięki czemu możliwe jest prawidłowe rozumienie wypowiedzi słownych, a także prawidłowe ich wymawianie.
Ćwiczenia rozumienia wypowiedzi i ćwiczenia pamięci słownej:
- celem jest przyśpieszanie procesów rozwojowych w zakresie rozumienia informacji słownych.
Ćwiczenia głosowe:
- celem jest ochrona aparatu fonacyjnego, czyli krtani przed przeciążeniem,
- uczymy umiejętnego kierowania własnym głosem oraz wybrzmiewania głosu.
Elementy kinezjologii edukacyjnej:
- ćwiczenia wg Denisona usprawniają ciało, aktywizują system nerwowy, rozładowują napięcia wywołane stresem oraz integrują połączenia nerwowe w obu półkulach.
Ćwiczenia koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej:
- celem jest jednoczesne rozwijanie funkcji językowych, spostrzeżeniowych i motorycznych oraz współdziałanie pomiędzy tymi funkcjami. Dzięki temu dziecko ma szansę szybciej nauczyć się czytać i pisać.
Ćwiczenia grafomotoryczne:
- celem jest usprawnienie ruchów rąk oraz współdziałanie oka i ręki.
Ćwiczenia te pomagają dziecku w osiągnięciu gotowości do nauki pisania, służą także korygowaniu nieprawidłowej techniki rysowania i pisania.